Friday, September 7, 2012

Tazkirah Jumaat

Teringat suatu kisah, 'seorang pencuri masuk ke rumah wanita kaya dengan hasrat untuk mencuri dan mendapatkan wanita tersebut, diwaktu itu pencuri tersebut teringat pada Allah dan menahan diri lalu membatalkan hasratnya. sewaktu ingin keluar dari rumah itu, wanita pemilik rumah terjaga dan terus mendapatkan pemerintah/imam untuk mengadukan hal tersebut. Wanita itu berkata, 'malam tadi rumah saya telah dimasuki pencuri, mujurlah ada lelaki ini yang menyelamatkan saya dan harta peninggalan arwah suami saya, saya tinggal seorang diri dan memerlukan pelindung'. Akhirnya dengan izin dan kuasa Allah lelaki itu dinikahkan dengan wanita tersebut. Apa yang penulis pasti pengajaran daripada cerita tersebut jika kita menahan diri daripada melakukan perkara yang dimurkai Allah kerana takut pada azabnya maka Allah akan memberikan sesuatu yang lebih baik dengan cara yang tidak disangka-sangka oleh sesiapapun. Mungkin sahaja sekarang kita terdedah dengan sesuatu yang nampak mengasyikkan, tetapi bersabarlah kerana Allah. Yakin dengan Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, insyaallah Allah akan memberikan sesuatu yang jauh lebih baik dari jalan yang tidak disangka-sangka. 

Beralih kepada intipati menarik dalam buku Iman dan Kehidupan karya Dr. Yusuf Al-Qardawi, 'Di waktu seseorang berada dalam kemewahan, kelalaian, keseronokkan, perasaan manusia yang mengakui Ketuhanan itu menjadi kabur dan tertutup. Tetapi apabila mengalami cubaan dan kepahitan, kegelapan yang menyelebungi perasaan keimanan itu lenyap maka terbukalah mata hati untuk mengingati Tuhan, dan berdoa kepadaNya dengan sepenuh ketundukkan hati, memohonkan supaya terhindar dari bencana seperti dalam firman Allah Ta'ala :

'Dia (Allah) yang memperjalankan kamu di daratan dan di lautan, sehingga apabila kamu berada didalam kapal dan berlayar membawa mereka dengan angin yang baik dan mereka telah gembira dengannya, maka datanglah angin badai dan gelombong memukul mereka dari setiap penjuru, mereka merasa telah terkepung, ketika itu mereka berdo'a kepada Allah dengan tulus kepercayaan kepada Allah semata-mata; Kalau sekiranya Engkau menyelamatkan kami dari bahaya ini, tentulah kami akan termasuk golongan orang-orang yang bersyukur.' (Surah Yunus : ayat 22)

Menarik sungguh apa yang diperkatakan oleh ulama tersohor ini. Keseronokkan membuat manusia leka dari jalan kebenaran, Namun janganlah tertipu seperti mana Firaun disaat dia hampir menemui ajal barulah dia mengakui kebenaran Tuhan. Amatlah rugi jika kita menangguhkan taubat, ditakuti ajal menjemput sebelum sempat bertaubat. Di saat nyawa berada di kerongkong maka Allah tidak lagi menerima taubat hambaNya. Sama-samalah kita berusaha dan berdoa agar Allah melindungi kita dari segala kejahatan dan kemaksiatan. jika sekiranya kita mempunyai hutang dengan Allah sama ada solat, puasa, mahupun nazar maka segeralah tunaikan. Takut-takut penangguhan kita untuk melunaskan hutang dengan Allah menyebabkan kita berada di neraka, Nauzubillah. 

Beliau menambah lagi, 'Dengan bersaksi kepada perjalanan sejarah, Al-Quran memngingatkan bahawa iman kepada Allah dan mempercayai Rasul-rasul, itulah bahtera yang dapat menyelamatkan manusia menempuh lautan perjalanan kehidupan. Sebaliknya, kufur dan derhaka kepada Allah serta mendustakan rasul itulah yang menghantar manusia kepada kebinasaan dan kehancuran.' 

Seperti apa yang difirmankan oleh Allah : 
"Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, akan Kami biarkan mereka beransur-ansur (ke arah kebinasaan), dengan cara yang tidak mereka ketahui. Dan Aku akan memberikan tenggang waktu kepada mereka. Sungguh, rencana-Ku sangat teguh." (Al-A'raf 182-183)

Berdoalah kepada Allah seperti yang disarankan, 'Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami dengan beban yang berat sebagaiman orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkau Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir'...

Minta diampunkan dosa kita kerana hukuman Allah sangat berat dan pedih.

"Ya Allah berilah kami keampunan, kekuatan, berilah kami pertolonganMu serta ganjaran yang lebih baik dari jalan yang tidak disangka-sangka." Amin Ya Rabb....

No comments: