Friday, September 14, 2012

Kisah Si Anak

Seorang anak merengek di kedai permainan meminta ayahnya untuk membelikan permainan video di kedai tersebut. Atas rasa kasihnya seorang ayah diberi juga permainan itu untuk anak lelaki tercinta. Si anak apabila menerima hadiah tersebut langsung tidak berterima kasih malahan leka dengan permainan itu. Sahutan ayah langsung tidak dihiraukan, kata-kata ayah juga tidak didengari, siang dan malam leka dengan permainan tersebut seakan permainan tersebut menjadi segala-gala buatnya kini.......

Entah mengapa dalam kehidupan ini tanpa disedari kita lebih menyayangi apa yang kita miliki berbanding daripada Pemberi nikmat. Tanpa sedar kadang-kadang situasi kita sama seperti anak malah lebih teruk daripada si anak tadi. Mana tidaknya, cuba hitung berapa kali kalimah zikrullah mahupun hamdalah meniti di bibir kita?? Jika sudah kita mengucapkan alhamdulillah, adakah kalimah segala puji bagi Allah itu sudah kita fahami maksudnya?? Adakah sudah meresap dalam dada kita lalu kita terjemahkan dalam peri laku seharian kita?? Apabila kedengaran azan adakah kita bersegera menunaikan solat atau sebaliknya menunggu sehingga saat akhir sekadar mencukupi syarat?? Jika kita mahu katakan anak tersebut sebagai anak derhaka lalu gelaran apa yang sesuai bagi seorang hamba yang asyik dengan pemberian dunia yang tidak seberapa?? 

Penulis menyeru diri sendiri dan rakan pembaca sekalian, renunglah di dalam diri, lihatlah apa yang kita miliki sekarang. Lantas, masihkah ada ruang untuk kita mengkufuri nikmat yang diberikan. Teringat kepada pesanan Ustazah Nik Farhan, jika mahu menilai diri semak pada rukun islam. Pertama, kalimah syahadah yang menjadi tunjang kehidupan. 2/3 kehidupan adalah niat. Adakah setiap sesuatu dalam hidup ini kita lakukan semata-mata kerana Allah?? Jika masih ada lagi larangan Allah yang kita lakukan maka tinggalkanlah. Kedua, solat kita. Adakah kita sudah memahami setiap maksud apabila kita mengerjakan solat?? Adakah kita menghayati solat kita. Insyaallah dengan menjaga hubungan dengan Allah melalui solat hidup kita akan terjaga. Puasa, menunaikan zakat seterusnya mengerjakan haji.

Marilah kita sama-sama berdoa agar diberi hidayah dan petunjuk dari Allah. Sayangnya Allah pada kita melebihi sayangnya ibu pada anaknya. 

No comments: